Zsidók és Muszlimok
I. rész Írta:
….. , Emanuel… és Natali … Rendezte:
…. A
kezdetek, 610-721-ig. Hidzsáz
hegyvidékes táján, az Arab-félsziget nyugati oldalán veszi kezdetét zsidók és
muszlimok közös története. Itt található Mekka is. A Kába szentély köré épült
város a VII. század elején, az iszlám előtt is szent hely volt. Az arabok
többsége ekkor még többistenhívő, istenségeinek áldozati ajándékokkal hódol.
De vannak zsidók és keresztények is. Mekkától 400 kilométerre északra,
Medinában él a hidzsázi zsidóság nagy része. Közülük van, aki a szentély
lerombolása után Palesztinából elmenekülő zsidók leszármazottja, mások a
zsidó vallásra áttérő arabok. Ez gyakori jelenség akkoriban. A VII. század
elején tehát a medinai zsidóság az arab társadalom szerves része. Tudjuk,
hogy jól szervezett zsidó közösségek éltek Hidzsázban, azt is tudjuk, hogy az
arabokéhoz hasonló életformát követtek. Hasonlított filozófiájuk,
költészetük, ugyanazokat az erényeket eszményítették. Példának okáért
magasztalták a hadviselés férfias virtusát, a jó lovas erényét. Mindkét
közösség foglalkozott az oázisok megművelésével, illetve részt vett az
oázisok közötti kereskedelemben is. Mindent összevetve a zsidó törzsek
pontosan olyanok voltak, mint bármelyik arab törzs, csak a vallásuk
különbözött. Az iszlám előtti időkben a zsidó és nem zsidó törzsek ugyanis
mind arabok voltak, ezért helytelen lenne a zsidó arab megkülönböztetés.
Tehát a zsidó és nem zsidó törzsek között a legkülönbözőbb szövetségek és
megállapodások álltak fenn. Tudjuk,
hogy ezen törzsek zsidó mivolta szinte lényegtelen volt az arabok között. Az
iszlám előtti arab társadalom törzsi társadalom volt, vagyis egyik törzs állt
szemben a másikkal, és nem annak zsidósága miatt, hanem azért, mert az egy
másik törzs volt. Az iszlám előtti konfliktusok gyökere tehát nem vallási,
hanem törzsi. Ebben
a társadalomban, amelyben a vallási hovatartozás nem sokat számít, a zsidók
ugyanolyan arabok, mint a többiek. Előszeretettel szavalnak, lovagolnak és
háborúznak. Arábia e kietlen vidékén a ritka erőforrások miatt a hadakozás
szinte szükségszerű. Meg kell küzdeni a kutakért, mi több, ínség idején még
az élelemért is. Központosított hatalom hiányában az egyén életben maradása
csakis a törzstől függ. Ha a törzs erős, tagja életben marad, ha nem, mintha
nem is volna. A szövetségek folytán könnyen előfordulhatott, hogy két zsidó
törzs harcolt egymás ellen. Éppúgy,
ahogy a politeista törzsek ragaszkodnak nagy őseik tiszteletéhez, a zsidó
törzseknek is, például Medina zsidóságának is, amelynek fontos kapcsolata
volt a prófétával, megvannak a maga ősei és hősei, a maguk panteonja.
Ugyanakkor összekapcsolja őket a Tórához való kötődésük. Na persze, hogy ott
és akkor, mit és hogyan értettek a Tórából, erről keveset tudunk. A
Tóra, ahogy az evangélium, olyan becses érték volt, amely a Bizáncból,
Perzsiából, vagy éppen Indiából érkező kelmékkel és fűszerekkel együtt
vándorolt a sivatagon át a karavánokkal. Ezeket a szent könyveket, amelyek
egyetlen, mindenható Istenről beszélnek, a zsidó és keresztény szent
szövegeket különleges tisztelet övezi, már-már mágikus hatalommal ruházzák
fel a többistenhívő arabok, akiknek többsége se írni, se olvasni nem tud. A
zsidók és a keresztények jelen vannak Arábián kívül éppúgy, mint azon belül.
Jelen vannak a gondolataik, a véleményük. Az arabokat mindez már csak azért
is aggaszthatja, mert a zsidókkal és keresztényekkel szemben nekik ekkor még
nincs szent szövegük. A
Bizánci Császárságban és Etiópiában a kereszténység az államvallás.
Perzsiában a zoroastriamizmus az uralkodó vallás, de a judaizmus is fontos szerepet
tölt be. Hidzsáz arab törzseinek világát lassanként meghódítja az egyetlen,
mindenható és mindentudó isten eszméje. Nyilvánvaló,
hogy ezek az emberek egy új vallást kerestek, de nem akartak azonosulni sem a
kereszténységgel, sem a judaizmussal. Miért nem? Mert ezek büszke törzsek
voltak, és tudták, hogy Bizánc a kereszténységgel a befolyását akarja
kiterjeszteni rájuk. A másik oldalról pedig Perzsia a judaizmust használta
volna fel az arabok leigázására. Innen a két vallás elutasítás. Mohamed
nem zsidó és nem keresztény. Mekka e negyven éves lakója évek óta keresi az
egyetlen Istent, akiről a Tóra és az evangélium ír. Ugyanakkor egy erősen
többistenhívő törzs tagja, a Kurajs törzsé. A Kurajs törzs gazdagságát és
hírnevét a Kábának köszönhette, a szentélynek, amelyet a törzs őrzött. A
Mekka szívében álló szentélybe Hidzsáz minden részéről érkeznek zarándokok
nagy számban. Mohamed életében a spiritualitás központi helyet foglal el.
Rendszeresen vonul el a várostól néhány kilométerre lévő barlangba. Egy nap
más emberként tér vissza onnan. Környezetének elárulja, hogy jelenése volt,
isteni kinyilatkoztatást kapott. Ez
a transzcendencia hívó szava, amely a nyilvánvaló elfojthatatlan erejével éri
el, és lesz úrrá rajta. Nem Mohamed, nem a gondolatai, nem az érzései.
Mohamed, ahogy minden későbbi társa és minden jövőbeni muszlim, tudja, hogy
Isten beszélt hozzá, így élik meg ezt az eseményt. És mit mond neki ez a
hang, mire sarkallja ez az üzenet? Arra, hogy terjessze az új vallást, az egy
Isten vallását, ő, aki mindenek
fölött áll, mindenható és könyörületes. Mindez alapjaiban forgatja fel a
Mohamedet körülvevő társadalom hitét. Hívek
egy kis csoportja veszi körül az új prófétát. Ők az első muszlimok, az elsők,
akik hiszik, hogy Mohamed Isten szavait közvetíti az embereknek. Vers vers
után, szúra szúra után, ebből a kinyilatkoztatásból születik meg a Korán. A
Korán szó arabul azt jelenti, felolvasás, előadás. Szövegét a hívek hosszú
évekig szóban adják át egymásnak. A szöveget, amely számos ponton kapcsolódik
a kereszténységhez, és főleg a judaizmushoz. Mindenhol,
mindenkit érnek hatások, mindenki találkozik történetekkel, különösen igaz ez
egy törzsi társadalomra, ahol az írásbeliség elenyésző, viszont annál
jelentősebb a szóbeli hagyomány és a memorizálás. A történetek, szentek vagy
profánok, körbejártak. Az
emberek esténként a tűz körül ültek. A kereskedelmi utakat járó utazók
kikötötték lovukat vagy még inkább tevéjüket, leültek a tűz mellé enni, és
elbeszélték, amit láttak, hallottak, vagy amiben hittek, de semmi kétség
afelől, hogy bizonyos szabályok megegyeznek. Például a legismertebb étkezésre
vonatkozó törvény, a sertéshús fogyasztásának tilalma. Vagy a kezdeti
időszakban a muszlimok Jeruzsálem felé fordultak imádkozás közben. És persze,
ott van a böjt. Mindez jól mutatja a zsidó vallás hatását a korai iszlámra. Mekkában
az első muszlimok kevesen vannak, de így is elegen ahhoz, hogy zavart
okozzanak a Kurajs törzs dolgaiban. Ne feledjük, ez a többistenhívő törzs
tartja kezében a Kába szentélyt. Nem számít, hogy az új próféta is a törzs
tagja. A vezetők csak a bajkeverőt látják benne, aki a mekkai politeizmussal
versengő vallást alapított. Mohamed helyzete idővel tarthatatlanná válik,
kénytelen elhagyni a várost. Mohamed
számkivetett lett, ami egy törzs tagja számára tragikus, kivetette magából a
családja, elvesztette hovatartozását. Mai hasonlattal élve mintha a
személyazonossága szűnt volna meg. Egy törzsi világban ez rettenetes sors. A
néhány tucat mekkai muszlim kénytelen elhagyni városát, elvágni kötődéseit,
és hátrahagyni javai nagy részét. Ez a veszteség és számkivetettség élmény
olyannyira meghatározó, hogy a muszlim időszámítás kezdete a hidzsra lesz,
ami azt jelenti: kivonulás, kivándorlás. A kitaszítottság fájdalmában
születik meg a hívók első igazi közössége. 622 szeptemberében a muszlimok
megérkeznek Medinába. Amikor
a próféta Medinába ment, közvetlen kapcsolatba került az ott lévő jelentős
zsidó közösséggel. Medinában 3 törzs volt zsidó vallású, a teljes medinai
lakosság egy jókora része. Hirtelen a megélt zsidósággal került kapcsolatba,
míg addig csak a könyvből, elbeszélésekből értesült a judaizmusról. Számomra
nyilvánvaló, hogy Mohamed azt várta, a zsidók felismerik küldetését,
elismerik prófétaságát, ahogy a korábbi prófétákat, a bibliaiakat is
elfogadták. Úgy érezte, hogy egyistenhívő vallása a judaizmushoz mérhető, és
azt várta, hogy a zsidó közösség csatlakozik hozzá. Medina zsidó lakói pálmaligeteket művelnek,
fegyvert kovácsolnak, ötvösök és kereskedők. A 3 törzs prosperál, viszonylagos
hatalma van, fontos szerepet tölt be a város gazdaságában és politikai
életében. Mohamed megérkezésétől kezdve közeledik a rabbikhoz. Egyrészt
kíváncsi bibliai történeteikre, másrészt szeretné, ha a könyv legrégibb népe
elismerné őt prófétának. Mohamed, a társai és a rabbik igen hamar
szenvedélyes teológiai vitákba keverednek. A
3 zsidó törzs és a próféta között egyetértés volt abban, hogy Isten egyedüli,
ugyanakkor összeütközés támadt, mert a zsidók nem ismerték el őt Isten utolsó
prófétájának. Ugyanaz
történt, mint a kereszténység megjelenésekor. A keresztények azt hirdették,
hogy az Újtestamentum az Ótestamentum helyébe lép. A zsidók nemet mondtak
erre. Mohamed fellépésével azt hirdette, a Korán helyesbíti a zsidó és
keresztény Bibliát. A zsidók erre is nemet mondanak. Kialakult egyfajta
süketek párbeszéde Mohamed prófétaságának kérdéséről. A zsidó felfogás
szerint a próféták sora lezárult. Ez
egy emberi történet, amely arról szól, hogy fogadja el az ember a
Kinyilatkoztatást, és hogy fogadja el, vagy utasítja el a másságot. Ha tehát
a medinai vagy a hidzsázi zsidóságban ellenérzés volt, az egy teljesen
természetes, emberi reakció volt. A
medinai zsidók és muszlimok közötti vallási csatározások még nem zárták ki a
szövetség lehetőségét, Medinát ugyanis a többistenhívő mekkaiak fenyegették.
A vallási vezető Mohamed ekkor politikai és katonai vezetőként lép fel.
Parancsnoksága alatt egyesíti Medina politeista és zsidó törzseit. Teológiai
vitáik ellenére a 3 zsidó törzs, a Banu Kajnuka, a Banu Nadír és a Banu
Kurajza felsorakozik a muszlim közösség mögött. Ez a szövetség azonban
törékeny, a zsidó törzsek ugyanis egyre jobban félnek az iszlám
előretörésétől. Társadalmi
oldalról nézve az iszlám megjelenésével az történt, hogy a muszlim közösség lassanként
felülírta a régi szerződéseket és szövetségeket. A zsidó közösség ezért
veszélyben érezhette ellátó rendszerét, elvesztette biztonságérzetét. Talán
ez az egyik oka, hogy miért álltak szemben az új vallással. A badri csata jelzi a medinai zsidóság egy
csoportja, és a muszlimok közötti nyílt konfliktus kezdetét. A csatában a
jelentős mekkai túlerő ellenére a próféta tábora szerezte meg a győzelmet,
aminek kivívásában a Korán szerint egy háromezres angyali sereg segített.
Mikor a csodás győzelemtől mámoros csapat visszatér Medinába, lelkes
fogadtatásban részesül. Egyesek azonban provokálják a győztes katonákat.
Köztük a zsidók is. Ez az incidens nyílt összetűzéssé fajul a muszlimok és a
Banu Kajnuka törzs tagjai között. A másik két zsidó törzs nem siet
segítségükre. Mohamed dönt a Banu Kajnuka törzs sorsáról. Végül
a próféta azt a döntést hozza, hogy száműzi őket, az egész törzset. Ez elég
korrekt módon történik, időt kapnak rendezetlen ügyeik elintézésére, az
adósságok beszedésére. Minden javukat magukkal viszik, amit csak elbírnak,
beleértve a dromedárokat és a fegyvereket is. A
Banu Kajnuka törzs száműzése után Mohamed a Banu Nadír törzzsel is
szembekerül. A muszlimok vezetője a második zsidó törzset is száműzi a
városból. Már csak egy zsidó törzs, a Banu Kurajza maradt Medinában, de
idővel őket is a szövetség elárulásával vádolják meg. Mohamed ezúttal úgy
határoz, a törzs sorsáról egy olyan bíró fog dönteni, akit mindkét fél
elfogad. A bíró döntése könyörtelen, a törzs asszonyait és gyermekeit rabszolgának
adják el, a felnőtt férfiakat pedig kivégzik. Akkoriban
ebben nem volt semmi különös, az ilyesmi elfogadott volt. A helyi erőszakos
szokásokba ez beleillett. Megszokott volt ez például a háborúkban. Mohamed,
miután a harmadik törzzsel is leszámolt, megszabadult legfőbb
ellenlábasaitól, a medinai rabbiktól. A
zsidók és a próféta összeütközései fontos szerepet játszottak az iszlám
formálódásában. Ez a szembenállás nagyban hozzájárult az iszlám
újszerűségének a kialakulásához, a judaizmustól való elkülönüléséhez.
Kezdetben ugyanis a próféta igen közel érezte a zsidó vallást ahhoz, amit ő
maga is hirdetett. A
medinai rabbikkal folytatott teológiai viták a muszlimokat arra késztették,
hogy szakítsanak számos, a judaizmusból átvett szokással. Ekkor alakult ki
például, hogy Mohamed társai Ramadán hónapban böjtölnek, szemben a zsidókkal,
akik Yom Kippur-kor. És még fontosabb, ekkor változott meg az imádkozás
iránya, a kibla is. Isten
megparancsolta a prófétának, hogy ne Jeruzsálem, hanem Mekka felé imádkozzon.
Azt hiszem, úgy gondolom, vagyis úgy gondoljuk, hogy Izmael és Izsák
története is ekkor fogalmazódott meg. Valahogy ugyanis igazolni kellett ezt a
változást. Ekkor terjedt el az a muszlim hagyomány, miszerint Izmael és
Ábrahám emelte a Kába szentélyét. Ábrahám
egyrészt a Tóra egyik jelentős alakja, a zsidók ősatyjukként tisztelik.
Mohamed számára azonban az iszlám prófétája is. A századok folyamán Ábrahám
és fiai, Izmael és Izsák története a zsidók és muszlimok közti vita egyik
alapja lesz. Hogy megértsük, mekkora is a tétje ennek a nézetkülönbségnek,
vissza kell nyúlnunk a forrásokig, Ábrahám történetéig. A Tórában azt
olvassuk, Ábrahám és felesége, Sára gyermektelenül öregednek meg, míg
Ábrahámnak fia nem születik Hágártól, asszonya egyiptomi szolgálójától. Ez a
fiú Izmael. Majd Ábrahámnak, százéves korában, Isten segítségével Sárától is
fia születik, ő Izsák. A féltékeny Sára követeli Izmael és anyja
eltávolítását. Isten próbára teszi Ábrahám hitét, és azt kéri, áldozza fel a
fiát, Izsákot. Ábrahám már a késért nyúlt, hogy feláldozza fiát, mikor Isten
megállította, és egy kost adott neki, hogy fia helyett azt áldozza fel. A
muszlim hagyományban a történet nem egészen így szól. Ábrahám neve itt
Ibrahim, és fia, akit kész feláldozni Istennek, nem Izsák, hanem Izmael.
Izmael, Hágár, az egyiptomi szolgáló fia, az arabok ősatyja. Ám
az arabok számára egy olyan ősatya, mint Izmael, azt jelenti, hogy ők is
Isten áldott népe, mi több, megfosztja a zsidókat a monopóliumtól, a
szövetség, a kiválasztottság monopóliumától. Mohamed
viszonya Ábrahámhoz valójában egy spirituális leszármazás. Nem vérségi
leszármazás, nem rokoni kapcsolat, hanem szellemi, spirituális örökség.
Ábrahámot tekintik az első muszlimnak, az első embernek, aki alávetette magát
az egyetlen Istennek. A Korán szerint Ábrahám, Ibrahim az ősatya. Ő
alapította fiával, Izmaellel a Kába szentélyt Mekkában. A szentélyt, amit
tehát a muszlimoknak vissza kell venniük a pogányoktól, akik
megszentségtelenítették saját istenségeikkel. Nyolc évvel azután, hogy a
Kurájs törzs elűzte, Mohamed elfoglalja szülővárosát. A bálványok fővárosa
ettől kezdve a muszlimok szent városa. A próféta serege egymás után aratta a
győzelmeket, az iszlámra térők száma is egyre nőtt, a mekkaiak így harc
nélkül megadták magukat. Nem így a Hajbar oázisban élő zsidók. A Banu Nadír,
a Medinából száműzött erős zsidó törzs ugyanis, ide menekült. A
földművelésben és a harcban egyaránt járatos törzs az erőddé tett oázist
felvirágoztatta és bevehetetlenné tette. A hosszú ostrom végén Mohamed
beveszi az oázist. Már csak a legyőzöttek sorsáról kell döntenie. A Banu
Nadír törzs arra kéri a prófétát, hogy kímélje meg őket, és adófizetés
fejében engedje, hogy gyakorolják vallásukat. Mohamed elfogadja az ajánlatot,
így lett ellenségeiből a gazdagsága forrása. Minden győzelme után, némelyiket
harc nélkül vívja ki, hasonló szerződést köt a muszlim fennhatóság alá kerülő
zsidó és keresztény törzsekkel. E szerződések általánossá válásával születik
meg a dzimma fogalma, ami egyszerre jelent kötelezettséget, és nyújt
védelmet. Tulajdonképpen
az oltalom régi arab hagyományáról van itt szó. Még az iszlám előtti időkben
is, ha valaki csatlakozott egy törzshöz, de nem volt annak tagja, a törzs
oltalma alá került. Ugyanakkor ez egy alárendelt státuszt vont maga után. A
ma is érvényben lévő meghódított népekre vonatkozó megkötések gyakran katonai
okokkal magyarázhatók. Például a lovaglás tilalma tisztán katonai célokat
szolgál, hiszen egy olyan korból ered, mikor a háborúhoz lovakat használtak.
A kard vagy bármely más fegyver viselésének tilalma szintén ide vezethető
vissza. A dzimma nem pusztán jogi fogalom volt, ahogy azt ma gondoljuk, a
muszlimok számára jelentős vallási tartalommal is bírt. A dzimma védelme
alatt álló másik fél, a dzimmi üldözése az eskü megszegését jelentette. Egy
muszlim esküjét Istennek, ez esetben pedig a próféta, a dzimmi, tehát egy
zsidó vagy keresztény oldalán avatkozott volna be egy muszlimmal szemben. 632-ben,
tíz évvel az után, hogy Medinába menekült, és 22 évvel azután, hogy felfedte
isteni küldetését, Mohamed megbetegszik és meghal. A közösségnek új vezető
kell, ez legközelebbi társa, Abu Bakr lesz. A kalifa címet viselő Abu Bakr
folytatja Mohamed hódításait. Halála után Mohamed egy másik közeli társa,
Omár ibn al-Hattáb követi. Irányítása alatt a muszlimok által ellenőrzött
terület nyugaton Benghaziig, keleten Isfahanig terjed. Omár, az új kalifa úgy
dönt, felülvizsgálja a muszlim Arábiában a dzimma fogalmát. 642 körül Omár, a
második kalifa kijelenti, hogy Mohamed végrendeletében arra kérte, űzze ki a
zsidókat Hidzsázból. Kétséges a kijelentés valódisága, mégis elűzi a Hajbar
oázisban élőket, akik északra mennek. Ebben az időszakban, a zsidók kiűzése
közepette tűnik fel Kaab al-Ahbar, egy jemeni zsidó, aki áttér az iszlámra.
Átkel a félszigeten, hogy eljusson Medinába, a kalifátus központjába.
Hamarosan mély nyomot hagy a muszlim hagyományban. Kaab
al-Ahbar bámulatos figura. A neve arra utal, hogy tanult ember volt. Milyen
tanulmányokat folytatott? Egyesek szerint a Midrást tanulmányozta, ami azt
jelenti, hogy rabbinikus képzést kapott, és rendelkezett némi tekintéllyel a
zsidók körében. Sokan
gondolják, hogy zsidó tudós volt, mielőtt áttért az iszlámra. Utána pedig
igyekezett megismertetni a muszlimokat a judaizmus forrásaival. Sok írás
említi őt igen művelt zsidó tudósként. Kaab
al-Ahbar a legjobb pillanatban érkezik. Tanulmányainak hála, tökéletesen
tisztában van a zsidó hagyományokkal. A Korán értelmezését a zsidó kultúrából
eredő történetekkel és bibliai elbeszélésekkel táplálja. Az első muszlimok az
ő révén ismerkednek meg a zsidó vallás nagy alakjaival. Így lesz Mózesből
Múszá, Ábrahám dédunokája, Józsefből Júszuf, Dávid királyból Dávúd, fiából
Salamonból, a jeruzsálemi szentély építőjéből Szulajmán. Kaab al-Ahbar és utódainak
elbeszéléseit, az …..36’40
összefoglaló néven szokták emlegetni. Zsidó hagyományok egész sora lett
szerves része a muszlim kultúrának. Ezek
történetek zsidókról általában, hagyományok. Nem minden hagyomány tisztán
zsidó, de visszavezethetőek a zsidó forrásra. Némelyiket valószínűleg ő maga
találta ki, vagy olyan forrásokra támaszkodott, amelyek számunkra már
elvesztek. És igen, van olyan is, amiben a muszlimok sem hisznek. Gondoljunk
azokra a hadiz tudósokra a későbbi korokból, akik azt mondják, nem kell
mindent elhinni Kaab al-Ahbarnak. Egyes
muszlim szövegmagyarázatok az iszlám judaizálását látták elbeszéléseiben, és
kétkedve fogadták azokat. Találkozunk tehát a Kaab al-Ahbar hagyományait
érvénytelennek tekintő tudósokkal, és olyanokkal is, akik áttérését
őszintének értékelik, és úgy vélik, kivételes tudásával segítette a
muszlimokat a szent történetek megértésében. A
ma köztudatban lévő változatban ezek muszlim történetek, nem csupán a zsidó
kultúrkörből kiemelt, muszlim környezetbe helyezett hagyományok. Mikor
bekerültek az iszlám hagyományai közé, átdolgozták, muszlim jelleget,
hangulatot, zamatot kaptak. Kaab al-Ahbar hamarosan Omár kalifa tanácsadója
lesz. Ismereteink szerint ott van oldalán 636-ban, mikor a muszlim seregek
elfoglalják az akkor keresztény irányítás alatt álló Jeruzsálemet. Egy
történet szerint Kaab al-Ahbar elvezette a kalifát a Templom-hegyre, pontosan
arra a helyre, ahol a zsidó hagyományok szerint Ábrahám bemutatta áldozatát. A
kalifa megérkezik az egykori Templom helyére, amelyet a hagyomány szerint
tonnányi törmelék borít. Az egyik első dolga volt megtisztítani az egykori
Templom helyét. Sok zsidó számára mindez egy új korszak eljövetelét
jelentette, hogy azt ne mondjuk, a Messiás eljövetelét. Így aztán sok zsidó,
különösen a jeruzsálemiek, nagy izgalommal tekintettek a kalifa
megérkezésére. Eddig
a keresztények tartották kézben Jeruzsálemet, a kereszténység számára is
szent várost, Jézus keresztre feszítésének színhelyét. Sophronius pátriárka a
jeruzsálemi kereszténység feje tisztelettel fogadja Omár kalifát. Amikor
a muszlim kalifa serege megérkezett Jeruzsálembe, Sophronius, Jeruzsálem
patriarchája, azt hiszem, így hívták, meghívta őt a nagy templomba. A kalifa
pedig visszautasította, mert ha belépnék a templomba, mondta, miután távozom,
sok hívő azt mondaná, a kalifa ott járt, át kell alakítani mecsetté. Ez pedig
nem történhet meg ezzel a templommal. Ezért a kalifa hívta meg magához a
patriarchát, aki elment, de nem is értette, hogy jutott Omárnak ilyesmi az
eszébe. Persze, a kalifa tudta, hogy miről beszél. Összefoglalva tehát, a
muszlim vezetők körében már a korai időszakban is megvolt a törekvés a békés
együttélésre keresztény és zsidó szomszédaikkal. A
terjeszkedés Omár 644-ben bekövetkezett halála után is folytatódott keleti és
nyugati irányban. Az arab hódítók néhány év leforgása alatt elfoglalták a
Sassanida Perzsiát, a kor egyik legnagyobb birodalmát, és komoly csapásokat
mértek a bizánci császárságra. Ez a bámulatos siker nemcsak a hadsereg
erejének volt köszönhető, nagyban hozzájárult az iszlám akkor forradalminak
számító üzenete is. Az
iszlám üzenete, ha szigorúan érzelem mentesen tekintjük, az egyenlőség
üzenete. Amit a következő felkiáltásban fejeztek ki: Isten előtt mind
egyenlők vagyunk. A
győzelmek gyors egymásutánja gyors megoldásra kényszeríti a hódítókat az
egyre hatalmasabb birodalom működtetése érdekében. Ehhez pedig a helyi elitre
van szükségük, amely gyakran keresztény, vagy zsidó. A
dzimma rendszer nagyon jól működött. Először is azért, mert véget vetett a
háborúnak, ha csak egy adott közösség nem döntött úgy, hogy az utolsó csepp
véréig harcol. Erre persze volt példa, de nem túl gyakran. A muszlimoknak
tehát pragmatikusan kellett cselekedniük. Ahelyett, hogy leváltották volna a
helyi uralkodó réteget, felhasználták azt. Például hagyták, hogy a görög,
vagy a sassanida tisztviselő réteg továbbra is betöltse korábbi igazgatási
funkcióját. Így, még a muszlimok tovább hódítottak, a hátországban béke volt.
Észak-Afrika
ugyanakkor vált kereszténnyé, mint Róma, a IV. században. A népesség egy
része azonban megőrizte régi hitét, és jelentős zsidó kisebbség is élt a
területen. A zsidók egy része integrálódott a helyi berber társadalomba,
különösen a hegyvidékeken, és épp a hegyvidékek tanúsítják a legádázabb
ellenállást Kahina vezetésével. A berber királynő egyesek szerint maga is
zsidó volt. A királynőt napjainkig észak-afrikai zsidók és muszlimok
tisztelete övezi. Személye inkább a közös emlékezet, mint a közös történelem
öröksége. A
történelmi források már régen bebizonyították, hogy Kahina nem volt zsidó,
hanem egy helyi berber uralkodó volt. Egy berber királynő, aki talán még
inkább keresztény volt, gyermekei nevéből ítélve. A zsidóknak semmi közük nem
volt hozzá. Sőt, egyes hagyományok szerint a királynő még öldöste is a
zsidókat, méghozzá épp oly hévvel és kéjjel, mint ahogy a muszlimokat, ha
arab harcos került a kezére. Észak-Afrika
meghódítása lassan és nehezen ment, de fél évszázad elteltével már a muszlim
hódítók tartották ellenőrzésük alatt a teljes területet. A berber vezetők egy
ideig ádáz harcot folytattak, később csatlakoztak a muszlim arabokhoz. Így
lett Tariq ibn Ziyad, egy berber hadvezér a muszlim csapatok parancsnoka.
711-ben Tariq ibn Ziyad átkel a szoroson, amelyet róla neveznek el. Gibraltár
neve az arab Jebel al-Tarik, Tarik-hegye névből származik. A szoros
túloldalán, a hispániai keresztény Vizigót Királyság válságban van.
Pestisjárvány szedi áldozatait, az egyházi vezetők pedig a csapás ürügyén
zsidóüldözést követelnek, mondván, a zsidók hozták Hispániára Isten haragját.
A
vizigótok hihetetlenül népszerűtlenek voltak a helyi lakosság körében, a
sanyargatás és a fosztogatás miatt. Így aztán, amikor a Músza és Tariq vezette
maroknyi sereg megérkezett, az emberek boldogan fogadták őket, másképp sosem
nyerhettek volna. A zsidók úgy üdvözölték őket, mint megmentőiket, akik véget
vetnek a szörnyűségeknek. Így a hódítás gyorsan ment. Ezeket
a zsidókat valóban üldözték. A Vizigót Királyságban kényszerítették őket az
áttérésre, ahogy aztán pár évszázaddal később a katolikus Spanyol
Királyságban is eljött az üldözésük kora. Tehát erővel kényszerítették őket
az áttérésre, így egyfajta passzív ellenállásba vonultak, ami azonnal aktív
ellenállásba fordult, amikor megjelentek az arab hódítók. Az
elnyomott zsidóságnak a muszlim hódítók reményt jelentenek, a kis létszámú
muszlimoknak a zsidók pedig nélkülözhetetlen szövetségesek a keresztények
elleni háborúban, fel kell tehát fegyverezniük őket, még ha ez ellentétes is
a dzimma törvényével, amely szerint zsidók nem viselhetnek fegyvert. Alig tíz
év kell, hogy meghódítsák Hispániát, Al-Andalus-t, ahogy az arabok nevezik.
Mohamed első prédikációja óta épp egy évszázad telt el, és a muszlim birodalom,
amelynek székhelye akkor Damaszkusz, három földrészen terül el, Ázsiában,
Afrikában és Európában. Senki
sem gondolta volna, hogy a beduinok, az Arab-félsziget törzsei egyszer
irányítani és egyesíteni fognak egy akkora birodalmat, amely magában foglalja
az egész Közel-Keletet és a Földközi-tenger térségének nagy részét, amely
valaha a Római Birodalom volt, de miután sikerült, az megváltoztatta az egész
térség történelmét, és még inkább egyesítette azt. Ebben
a birodalomban a muszlimok békében élnek a zsidó és keresztény kisebbséggel,
úgy Bagdadban, mint Kairóban vagy Cordobában. Ez a kulturális és vallási
sokszínűség hívja életre az emberiség történetének egyik legragyogóbb
civilizációját.
|